Dette er mine vurderinger rundt hvorfor organisasjoner som tidligere hadde et godt rykte intern og eksternt begynner å vise sykhetstegn som aksellererer.
Det er i storm at skipperen viser sin styrke og leder skipet trygt i havn er et klassisk ordtak som understreker viktigheten av lederskap i vanskelige tider.
Men hva skjer når en skip ikke har en dyktig skipper i en kritisk situasjon?
Konsekvensene vil da vil være alvorlige og omfattende.
Manglende, kompetent lederskap vil skape en atmosfære preget av usikkerhet og frykt blant mannskapet.
Dette kan lett føre til panikk, dårlig samarbeid og svekket beslutningstaking.
Uten en erfaren skipper som kan ta raske og velinformerte beslutninger, vil det over tid bli gjort alvorlige feil som setter skipet og mannskapet i ytterligere fare.
Mangelfull ledelse øker risikoen for kollisjoner, grunnstøtinger og andre ulykker.
I verste fall kan manglende lederskap føre til tap av menneskeliv og betydelige materielle skader.
Reputasjonsskader, rykteskader, er et viktig begrep i slik sammenheng. En slik manglende styring vil skade rederiets omdømme og tillit hos kunder og samarbeidspartnere.
Hva kan gjøres i en slik situasjon for å snu skuta opp mot stormen og møte den?
Det er viktig å ha strengere krav til kompetanse og erfaring for de som skal inneha lederstillinger til en skute; fa skipper til underbefal.
Mannskapet må være godt trent i å håndtere krisesituasjoner og i å ta over ledelsen dersom det er nødvendig.
God kommunikasjon er spesialt avgjørende avgjørende i en krise. Klare og fortløpende diskusjoner rundt hvor vil vi, og hva vi gjør for å komme dit.
Mannskapet og befalet må være med på målene, og ansvaret for dette ligger hos skipperen
Det er rett og slett viktig å ha klare prosedyrer for kommunikasjon mellom broen og maskinrommet, samt mellom skipet og land.
Til slutt er det viktig å understreke at ingen leder er ufeilbarlig, og at selv den mest erfarne skipper kan havne i en vanskelig situasjon.
Men ved å ha gode rutiner, godt trent mannskap og moderne teknologi kan man redusere risikoen for alvorlige hendelser.
Problemet er bare at det krever en god leder for å bygge opp et trent og samhandlende mannskap i god tid før før skuta synker helt; en leder som skjønner at kvaliteten dekker samvirke og samspillet med alt fra byssegutter til maksinister og befalet under skipperen.
Holdninger og tillit starter på toppen og ender først ved den som betjener ankerkjettingen når skipet kommer trygt til havn; være seg både gode og dårlige holdninger.
Skipperen bestemmer hvilke holdninger som skal gjelde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar