søndag 11. august 2024

Blind og viljeløs sjef


Hvordan kan en avdeling overleve med leder som hverken ser eller hører sine ansatte, og hvordan tenker sånne ledere om sin lederstil

Det er et godt spørsmål, og det er dessverre ikke uvanlig at ansatte opplever å ha ledere som ikke ser eller hører dem. En slik situasjon vil være svært frustrerende og demotiverende for de ansatte, og det vil ha negative konsekvenser for både den enkelte ansatt og avdelingen som helhet.Hvordan kan en slik avdeling overleve på tros av inkompetent ledelse?

Erfarne ansatte: 
Dersom det er flere erfarne ansatte i avdelingen, vil de kompensere for manglende ledelse ved å ta egne initiativ og støtte hverandre.

Eksterne støttesystemer:
Avdelingen kan ha gode nettverk utenfor avdelingen, for eksempel med andre avdelinger eller kunder, som kan bidra til å opprettholde driften.

Høy toleranse: 
Ansatte vil kunne ha høy toleranse for en slik lederstil, enten fordi de har blitt vant til det eller fordi de har andre prioriteringer i livet.

Hvordan tenker slike ledere om sin lederstil?
Det er vanskelig å si nøyaktig hvordan slike ledere tenker om sin lederstil, da det kan være mange ulike årsaker til at en leder oppfører seg slik.

Noen mulige forklaringer er: 
Manglende bevissthet:
Lederen kan være ubevisst på sin egen atferd og hvordan den påvirker de ansatte.

Fokus på andre oppgaver:
Lederen kan være så opptatt av andre oppgaver, for eksempel private forhold/interesser,  strategiske mål eller administrative oppgaver, at de ikke har tid eller energi til å være tilstede for sine ansatte.

Usikkerhet:
Lederen kan være usikker på sin egen rolle som leder og derfor trekke seg unna.

Manglende interesse:
Lederen kan rett og slett ikke være interessert i å lede mennesker og foretrekker andre typer oppgaver.

Negativ tro:
Lederen kan ha en negativ oppfatning av sine ansatte og derfor ikke se noen verdi i å investere tid og energi i dem.

Konsekvenser for avdelingen:
En slik lederstil vil ha flere negative konsekvenser for avdelingen, blant annet:

Lav motivasjon:
Ansatte vil føle seg demotiverte og uengasjerte.

Høy turnover:
Ansatte kan slutte i jobben.

Dårlig samarbeid: 
Samarbeidet mellom ansatte kan bli svekket.

Redusert produktivitet:
Produktiviteten kan gå ned.

Dårlig omdømme: 
Avdelingen kan få et dårlig omdømme både internt og eksternt.

Hva kan gjøres?
Det er viktig å understreke at det er mulig å endre en slik situasjon, men det krever at toppledelsen er kompetente nok til å oppdage hva som skjer i sine avdelinger; og hvorfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar