mandag 3. juni 2024

Ikke godta mikroledelse


En av de viktigste grunnene til at jeg overlevde mange år under en dårlig,  leder på min sivile arbeidsplass var at jeg hadde tykk hud og kjente teknikkene rundt det å håndtere sjefer som benyttet mikroledelse selv for fagfelt hvor de ikke selv hadde noen som helst form for kompetanse eller erfaring i.

Det var mange frustrerende år å gå gjennom, men på grunn av min sterke tro på kunnskap og erfaring i mitt fagfelt så klarte jeg å manøvrere gjennom dette uten at det fikk konsekvenser for kvaliteten i mitt arbeid; men det kostet meg mye. Å påstå noe annet vil være direkte løgn.

Mikroledelse, eller detaljstyring, en type lederstil hvor en leder i stor grad observerer nøye, kontrollerer eller gir påminnelser om arbeidet til sine underordnede og andre ansatte. Lederen vurderer da hvert trinn i en forretningsprosess og unngår delegering av beslutninger.

Mikroledelse har oftest en negativ konnotasjon, hovedsakelig fordi det viser mangel på involvering og frihet på arbeidsplassen.Mikroledelse har blitt omtalt som en teknikk som hindrer vekst.

Å håndtere en leder som bedriver mikroledelse, detaljstyring på områder de ikke har kompetanse i, kan være en frustrerende og demotiverende opplevelse. Det er viktig å huske at du ikke er alene, og at det finnes teknikker du kan bruke for å håndtere situasjonen på en effektiv måte.

Kommuniser respektfullt:
Det er viktig å kommunisere med lederen på en respektfull og profesjonell måte, selv om du er uenig med deres tilnærming.

Unngå å bli konfronterende eller aggressiv, da dette bare vil forverre situasjonen, men gå ALDRI på akkord med kvaliteten og integriteten i din faglige utførelse selv om dette av din leder oppfattes som at du ikke følger dennes ordre.

Vær tydelig på dine grenser:
Forklar lederen tydelig hvilke oppgaver du føler deg komfortabel med å utføre på egen hånd, og hvilke områder du trenger veiledning på.

Sett klare grenser for hvor mye involvering du trenger fra lederen, og argumenter dette med at du aldri vil følge råd som kolliderer med din faglige kompetanse. 

Fremhev din kompetanse:
Del din faglige bakgrunn, utdanning og erfaring med lederen.

Vis dem at du har den nødvendige kompetansen til å håndtere dine oppgaver på en effektiv måte.

Gi regelmessige oppdateringer:
Hold lederen informert om fremdriften din på prosjekter og oppgaver.

Dette vil bidra til å redusere behovet for mikroledelse.

Foreslå alternative løsninger:
Hvis du er uenig i lederens tilnærming til en oppgave, foreslå alternative løsninger på en konstruktiv måte.

Vær forberedt på å forklare og argumentere for hvorfor ditt forslag er bedre.

Fokuser på at du har:

  • Du har rett til å bli behandlet med respekt på jobben.
  • Du har rett til å utføre arbeidet ditt uten konstant innblanding.
  • Du har rett til å si fra om du føler at du blir mikroledet.

Det er viktig å ta tak i problemet på en proaktiv måte.

Ved å kommunisere respektfullt, sette grenser og fremheve din kompetanse, vil du forbedre forholdet til lederen og skape et mer positivt arbeidsmiljø.

I tillegg til de ovennevnte rådene, er det også viktig å ha tykk hud.
Dette betyr å være i stand til å håndtere kritikk og negativ tilbakemelding uten å ta det personlig.

Det er også viktig å være tålmodig og forståelsesfull.

Det vil ta tid for lederen å endre sin tilnærming; og noen ganger endrer de seg ikke. Da må du bare holde fortet og stå på.

Hvis du har prøvd alle disse tipsene og du fortsatt ikke er i stand til å håndtere lederen din, kan det være på tide å vurdere å se deg om etter en ny jobb.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar