lørdag 1. juni 2024

Hatende ledere

Det kan være mange, rettmessige grunner til at en leder føler misnøye over for en av sine ansatte.
Dette kan skyldes at vedkommende ansatt ikke holder mål i arbeidssammenheng, at denne opptrer ukorrekt eller rett og slett er en ufordragelig type.

Det er da lederens ansvar å ta opp dette med den ansatte; ansikt til ansikt med tydelig klargjøring av hvilke konsekvenser denne oppførselen eller svakhetene vil ha for den ansatte. Lederen har så ansvar for å veilede vedkommende og i ytterste konsekvens kvitte seg med vedkommende dersom det ikke oppnås noen forbedring å spore hos denne.

En god leder vil aldri flykte fra de vanskelige samtalene og heller velge å vise tydelig misnøye med en ansatt i den tro at dette er en effektiv måte å vise de andre ansatte at du som leder ikke aksepterer vedkommende.

Det er leder ALDRI må gjøre er å la den misnøyen han/hun føler gi utspring i å henge ut vedkommende offentlig og vise den misnøyen en føler over for de andre ansatte.

Når en leder ikke skjuler, men tydelig viser misnøye med en ansatt, vil det skape en negativ atmosfære på arbeidsplassen.

De andre ansatte vil bli usikre, redde eller demotiverte, noe som lett vil føre føre til lavere produktivitet, økt sykefravær og høyere turnover.

Ansatte mister tillit til en leder som ikke er rettferdig og respektfull.

De vil føle at alle ikke blir behandlet rettferdig, og at de med bakgrunn i lederens manglende integritet ikke kan stole på lederen sin. Dette vil over tid føre til konflikter, mistillit og et fiendtlig arbeidsmiljø.

Når en leder viser misnøye med en ansatt, vil dette lett det gi et signal til andre ansatte om at det er greit å mobbe eller trakassere den ansatte.

Dette vil med stor sannsynlighet føre til et giftig arbeidsmiljø og kan ha alvorlige konsekvenser for den mobbeutsatte ansattes ytelses-evne; og over tid mentale og fysiske helse.

Det å åpenlyst vise forakt og misnøye med en ansatt er det som kalles å være underlagt en en mobbende leder.

En mobbende leder er en leder som utøver makt og autoritet på en måte som er skadelig og nedverdigende for sine ansatte.

De vil bruke en rekke taktikker for å mobbe og trakassere den ansatte; som å overse vedkommendes meninger og tilstedeværelse, hindre avansement og snakke ned vedkommende over for andre.

Dette tydeliggjøres gjennom:

  • Verbalt misbruk:
    De vil skjelle ut, fornærme eller true sine ansatte. De kan også sarkasme, nedlatende kommentarer eller spre rykter om dem.
  • Emosjonell misbruk: De kan ignorere eller fryse ut sine ansatte. De kan også gi dem stillhet, manipulere dem eller true dem med oppsigelse.
  • Fysisk misbruk: I ekstreme tilfeller kan de ty til fysisk vold eller trusler om vold.

Mobbende ledere kan ha en rekke grunner til å oppføre seg slik, og overbevise seg om at det er rett og riktig å vise denne forakten i plenum.

En leder som blottlegger slike tendenser røper i veldig stor grad sine egne svakheter:
De røper at de er usikre på seg selv og sin kompensere ved å mobbe andre.
De blottstiller at de har et sterkt behov for å ha kontroll og føle seg overlegne; eller de kan rett og slett være ondsinnede og nyte å se andre lide.

Uansett årsak har mobbing fra ledere en rekke negative konsekvenser for både de ansatte og organisasjonen.

De ansatte vil føle seg redde, stresset og demotiverte. De vil bli syke oftere og yte dårligere.

I noen tilfeller vil de til og med slutte i jobben for å komme seg bort fra lederen.

Organisasjoner som har mobbe-ledere lider ofte av tap av produktivitet, økt sykefravær og høy turnover. De kan også få et dårlig rykte og miste kunder og partnere.

Her er noen tegn på at du kan ha en mobbende leder:

  • Du er redd for å gå på jobb.
  • Du føler deg konstant stresset og engstelig.
  • Du mister motivasjon og engasjement for jobben din.
  • Du blir ofte kritisert eller opplever nedlatende oppførsel av lederen din.
  • Du føler at du ikke blir hørt eller verdsatt.
  • Du har blitt vitne til eller blitt utsatt for verbalt eller fysisk misbruk.

INTEGRITET

Å ha integritet som leder handler om å være ærlig, rettferdig og konsekvent i alle dine handlinger og beslutninger. Det handler om å oppføre seg på en måte som er i tråd med dine verdier og prinsipper, selv når det er vanskelig eller upopulært.

Integritet er en av de viktigste egenskapene en leder kan ha for å unngå å bli en mobbende leder.

En leder med integritet er ærlig, rettferdig og respektfull overfor alle sine ansatte.

De holder sine løfter, handler i god tro og setter et godt eksempel for sine medarbeidere.

Her er noen av grunnene til at integritet er så viktig for ledere:

1. Bygger tillit:
Ansatte stoler på ledere som er ærlige og pålitelige.
Når en leder har integritet, vet de ansatte at de kan stole på at lederen vil behandle dem rettferdig og med respekt.

Dette skaper et positivt og støttende arbeidsmiljø der de ansatte føler seg komfortable med å komme med ideer, ta risiko og ta opp bekymringer.

2. Fremmer respekt:
En leder med integritet behandler alle sine ansatte med respekt, uavhengig av stilling, bakgrunn eller tro.

De unngår å diskriminere eller trakassere noen, og de skaper et inkluderende arbeidsmiljø der alle føler seg velkomne og verdsatt.

3. Oppmuntrer til etisk atferd:
En leder med integritet setter et godt eksempel for sine medarbeidere.

Når de ser at lederen oppfører seg på en etisk måte, er de mer sannsynlig å følge etter. Dette kan bidra til å forhindre mobbing, trakassering og annen uetisk atferd på arbeidsplassen.

4. Bygger et sterkt rykte:
En organisasjon med en leder med integritet har et godt rykte. Dette kan tiltrekke seg og beholde talentfulle ansatte, øke kundetilfredsheten og forbedre organisasjonens bunnlinje.

5. Forhindrer mobbing:
Mobbende ledere mangler ofte integritet.

De er uærlige, urettferdige og respektløse overfor sine ansatte.

De bruker sin makt til å mobbe og trakassere andre, og de skaper et giftig arbeidsmiljø der alle føler seg utrygge og redde.


En leder med integritet er mye mindre sannsynlig å bli en mobbende leder.

De er ærlige, rettferdige og respektfulle overfor alle sine ansatte. De skaper et positivt og støttende arbeidsmiljø der alle føler seg komfortable og verdsatt.

Hvis du er en leder, er det viktig å huske at integritet er avgjørende.

Det er en av de viktigste egenskapene du kan ha for å være en effektiv leder og for å unngå å bli en mobbende leder.

Her er noenkrav for å bygge integritet som leder:

  • Vær ærlig i alle dine interaksjoner med dine ansatte.
  • Hold dine løfter og forpliktelser.
  • Behandle alle dine ansatte med respekt, uavhengig av stilling, bakgrunn eller tro.
  • Unngå å diskriminere eller trakassere noen.
  • Vær ansvarlig for dine handlinger.
  • Ta imot tilbakemeldinger med nåde og vær villig til å lære av dine feil.
  • Vær et godt eksempel for dine medarbeidere.

Ved å følge disse tipsene kan du bygge integritet og bli en leder som dine ansatte stoler på, respekterer og beundrer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar