tirsdag 17. september 2024

Egentlig ikke annet enn å motivere andre


Se deg over skulderen en gang i blant for å være sikker på at noen følger deg.
Henry Gilmer

Av følt nødvendighet etter noen tilbakemeldinger fra folk som er under ledelse av en mannlige, inkompetent leder så føler jeg sterkt behov for å skrive og legge ut denne korte artikkelen om hva ledelse er; i et nøtteskall.
Ledelse handler ikke om å finne syndebukker, men om å få folk til å jobbe sammen.

Det handler om å se de ansatte og gi dem arbeidsoppgaver som både har nytteverdi og som skaper trivsel. Men det krever igjen at lederen engasjerer seg i de ansatte, lærer seg å delegere og å stole på sine medarbeidere.

Er lederen i stand til å endre fokus og bli mindre operativ selv, og  jobbe mer gjennom sine medarbeidere, så vil dette utgjøre en stor forskjell for arbeidsmiljøet; og vil påvirke både sykefraværet,  stress, lojalitet og ansvarsfølelsen til den enkelte ansatte. 

Det er en tydelig, positiv parallell mellom ledelse og det å bli fulgt, men jeg vil gjerne nyansere og utdype dette sitatet noe da det også kan peke mot en leders inkompetanse.

Å se seg over skulderen for å sjekke om noen følger etter kan tolkes på to ulike måter; avhengig av lederkompetansen til den som tolker det

Positiv tolkning:
Det betyr at en leder aktivt søker tilbakemelding fra sine medarbeidere, og ønsker å sikre seg at de føler seg motiverte og engasjerte.

Negativ tolkning:
Det vil også kunne indikere en mistenksomhet, eller et kontrollbehov, hos lederen, noe som kvil være demotiverende for medarbeiderne; å se seg over skulderen for forikre seg om at ingen stikker deg i ryggen

Hva er riktig for god ledelse?
  • Bygge tillit:
    Medarbeidere følger ledere de stoler på.
    Tillit bygges gjennom å være konsekvent, ærlig og gjennomsiktig.
  • Inspirere:
    En god leder inspirerer andre til å strekke seg mot felles mål.
    Dette vi en oppnå gjennom klare visjoner, positive tilbakemeldinger og anerkjennelse.
  • Delegerere:
    En god leder vet å delegere oppgaver og stole på sine medarbeidere.
  • Være tilgjengelig:
    En leder må være tilgjengelig for sine medarbeidere, lytte til deres synspunkter og være villig til å hjelpe.
  • Utvikle medarbeidere:
    En god leder ser på medarbeiderne som en ressurs og investerer i deres utvikling.

Selv om det er viktig at medarbeidere følger lederen sin, er det enda viktigere at de gjør det av egen fri vilje og fordi de tror på det de gjør!
En leder som bare fokuserer på å bli fulgt, kan risikere å skape en kultur preget av frykt eller lojalitet mot personen, heller enn mot organisasjonens mål.

For lederens ledere: 
Du må bedømme ledelse ut fra hvordan den oppleves av dem som ledes.
Anita Roddick

Et nyansert mål for en leder.

  1. Føler mine medarbeidere seg verdsatt og respektert?
  2. Er mine medarbeidere engasjert i arbeidet sitt?
  3. Oppnår vi våre mål sammen?
  4. Utvikler mine medarbeidere seg både personlig og profesjonelt?

Ved å fokusere på disse spørsmålene så vil en leder skape en mer positiv og produktiv arbeidsplass der medarbeiderne trives og bidrar aktivt.

Ledelsen er egentlig ikke noe annet enn å motivere andre mennesker.

Å se seg over skulderen er en nyttig øvelse for en leder, men det krever at lederen evner å analysere det han ser.
En god leder må strebe etter å bygge sterke relasjoner med sine medarbeidere, inspirere og motivere dem, og skape en kultur der alle føler seg verdsatt og inkludert.

Enkelte lederteorier hevder at en god leder kan lede hva som helst. Jeg er uenig. Det er av avgjørende betydning at lederen kjenner bransjen han skal fungere i.
Norman Schwarzkopf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar