tirsdag 30. april 2024

Selvutvikling som leder


Det er mange av dagens såkalte ledere som som har en viss, teoretisk skolering i ledelse, men som på ingen måte har innsett at selvutvikling på det å virkelig lede er viktig, og en absolutt nødvendighet.

Det er litt som det å ha lært å svømme, men ikke fortsette med det.

Du vet at du kan svømme, men du ser ingen grunn til å praktisere og trene på det før du virkelig trenger det.

Dersom du bare har lært deg å sykle på asfalterte gater betyr ikke det at du derved behersker å sykle ute i utfordrende terreng.

Slik er det med mange av dagens ledere også. De har en skolering og trening en gang tilbake i tid bak seg og tror at det å ha tittelen daglig leder er det endelige målet.

Så kommer utfordringene der du virkelig må vise deg som en leder.

De du skal lede er til tider misfornøyde, noen setter seg opp mot deg eller de mister motivasjonen og tilliten til deg som leder.

Alle kan seile i motvind, men bare den trente seileren kan håndtere motvind; og bare de beste sjøfolkene kan håndtere en skute i storm og orkan.

Det er ikke nok å plante en bærbusk, den må pleies, gjødsles og vannes for ikke å visne og ikke lenger gi deg de bærene du forventer av den.


Det er fem grunnleggende ting du må trene på for å selvutvikle deg som leder er:

Beslutnings-styrke:
Som leder må du fjerne frykten for det usikre. Du må tørre å gå inn i situasjoner som krever beslutninger tatt på tynt grunnlag fordi du mangler mye nok og sikker informasjon i stedet for å rømme fra beslutningene og utsette beslutninger ( Prokrastinerings -spøkelset er lederens sikre død).

En leder som vegrer seg for og ikke tar en beslutning blir fort totalt ubrukelig.

Å ta beslutninger og vise veien videre er grunnlaget for ledelse; også i krevende situasjoner og tider.

En leder kan og må ikke flykte fra interne konflikter. Det er ved å gå raskt inn og håndtere disse situasjonene at lederen viser seg handlekraftig og tillits-vekkende over for gruppen denne skal lede.

Initiering:
En leder som viser seg nølende og utsettende mister sin funksjon som leder for sine mannskaper.

Å initiere handler om å være først og å ligge i forkant i det å løse et oppgave og ivareta sitt personell.

En situasjon medfører ofte, og leder til, endringer. Endringer krever noe av folk og da må lederen evne å være ærlig, og ikke minst tidelig ute med å sette føringene for videre drift.Å dekke over, skjule eller utsette slike føringer skader ikke bare personalet, men raserer enhver tillit til deg som leder med kvaliteter.

Omsorg:
En leder må praktisere omsorg. Å løse oppgaver og oppdrag er lederens ansvar, og dette handler i veldig stor grad om å vise omsorg; en sentral komponent i ledelse av personell.

Omsorg handler både om å stille krav og det å vise hensyn. Noen ganger er det snakk om tilretteleggelse for at personellet skal kunne utføre jobben de er satt til. I andre tilfeller handler det om å sette tydelige krav til hvordan oppdraget skal løses og jobben utføres.

Å stille tydelige krav er en viktig veiledning, og er uten tvil en viktig del av det å vise omsorg.
En leder som overlater alle avgjørelser og veivalg til sine ansatte har misset totalt på sitt oppdrag.

Omsorg er også å skape tillit ved å være ærlig over for sitt personell slik at de til enhver tid vet hvor de står. Den gode må vite at denne blir ansett av lederen som det å være dyktig, og den dårlige må vite at denne er for dårlig; men med innfridde forventninger om veiledning fra lederen om hvordan denne skal kunne utvikle seg til å bli bedre.

En leder som forteller en av sine mannskaper en ting ansikt til ansikt, og noe helt annet om vedkommende når det er til andre er ikke en leder, men en svikefull person som ikke fortjener noe respekt og ingen tillit.

En leder som av frykt for å miste en dyktig ansatt snakker vedkommende ned når denne benyttes som referanse ved en ansettelsesprosess er en svikefull leder og røper slik sett hele sin leder-personlighet ved en slik handling.

En leder som i tilsvarende situasjon snakket opp en ansatt i håp om å bli kvitt denne røper også manglende lederevner og avdekker frykt for å håndtere vanskelige og krevende situasjoner.

Denne lederen viser ingen omsorg for sitt personell.

Usikkerhetstoleranse:
En leder må forvente og kunne håndtere usikkerhet. En leder som ikke tåler usikkerhet vil raskt slutte å fungere.

En leder må oppsøke de usikre situasjonene og jobbe med å takle dem på grunnlag av orientering rundt de usikre rammene og våge å ta en beslutning. Ingen god leder utsetter eller unnvike usikre situasjoner!

Det er spesielt i usikre tider at en trenger sterke, gode og uredde ledere til å føre oss trygt videre.Hver eneste dag vil en årvåken og engasjert leder oppdage større og mindre usikkerheter som denne, i stedet for å avvente og se hva som skjer, bør trene seg på å håndtere. Å oppdage, orientere seg, beslutte og håndtere er ikke alltid i alle situasjoner fordi de hadde løst seg selv eller fikke eskalert til noe som helst, men verdien av å trene på dem er uvurderlig for en seriøs leder.

Bedre føre var en etter snar, som ordtaket sier.

Tillit:
Det snakkes mye om tillit, men gjøres ofte liten innsats fra ledere for å oppnå den. I stedet føler de at stilling og tittel gir dem rett til å kreve tillit uten selv å jobbe for den.

En leder som fokuserer på å bygge tillit fungerer langt bedre enn en som skaper usikkerhet.

Gjennom kjerneverdiene åpenhet, ærlighet og tydelighet bygger en opp tillit hos de rundt seg; både oppover, nedover og til siden.

En leder er til enhver tid prisgitt de relasjoner denne har rundt seg og kvaliteten i disse relasjonene. En leder som ikke viser tillit til og stoler på sine relasjoner må ta de nødvendige grep for å bygge opp denne tilliten; begge veier.

En gruppe hvor personellet ikke stoler på lederen, og hvor lederen ikke stoler på sitt personell, vil aldri kunne bli en fungerende gruppe.

Tillit må etableres og utvikles, og en leder må både få og gi tillit gjennom å bli kjent med sitt personell gjennom gjensidig åpenhet, ærlighet og tydelighet.


En god leder må tåle konstruktiv kritikk for sin ledelse på samme måte som personellet må tåle å bli irettesatt og veiledet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar