søndag 19. mai 2024

Humor er en del av det å lede mannskaper

Av enkelte har jeg gjennom mine mange, mange år som militær leder og beredskapsleder i det sivile av enkelte, over-seriøse individer blitt ansett som flåsete på grunn av min taktiske bruk av humor for å fjerne stress hos andre og meg selv, samt som middel for å motivere gjennom å lette stemning i særdeles stressende og vonde situasjoner.

Selv i en begravelse vil litt omtenksom humor lette stemningen og redusere smertene ved et tap; mener jeg.

Jeg vet at jeg var en god leder, for folk fulgte meg og gjorde mine planer mulig å sette ut i livet.

De hadde tillit til mitt lederskap og ga meg mulighetene jeg fikk til å gjøre en god jobb.

Humor gir energi, bekrefter offiseren Geir Aker, kjent fra TV som Fenriken i Kompani Lauritzen.

I boken han akkurat har gitt ut trekker han frem humor som et viktig lederverktøy; også ved ledelse under stressende situasjoner.

Han påpeker at dette er ikke standard pensum i lærebøker om ledelse; noe det burde være.
Lykkes man med å bruke humor som leder, kan det utløse masse energi og bidra til et godt arbeidsmiljø.

Ledere må tørre å spøke mer.

Bruk av humor vil lette stemningen og skape en romslig kultur der folk kan senke skuldrene litt.

Det å frembringe latter i undervisningssituasjoner og under arbeid gjør arbeidsdagen god og atmosfæren lett.

Det er ikke bra for oss hvis alt er så alvorlig hele tiden, vi blir stresset i kroppen av det, sier han.

En leder som kan bruke selv-ironi vil raskt føle at han får tilhengere til sine tanker og vekket tillit hos sine mannskaper.

Det er noen fallgruver å gå i når ledere skal spøke, så det anbefales litt forsiktighet og vurdering av miljøet en opptrer i før en kaster seg ut i morsomheter

Å være morsom på egen bekostning er ganske trygt, og er noe en bør kan starte med.

I dette ligger det også den effekten at en viser at en ikke tar seg selv så høytidelig og røper at du som leder også er et menneske med styrker og svakheter; en som også kan ta feil eller gjøre noe dumt.

Dette svekker ikke tilliten til deg; det styrker den 

I tillegg anbefales det at en heller å vitse med fenomener enn med personer.

Etter hvert som man blir bedre kjent med dem man leder, vet man litt mer hva og hvem man kan spøke med og om.

Aker minner også om at det er stor forskjell på hva folk i ulike generasjoner synes er morsomt.

Selv anklages han stadig vekk for å komme med dårlige pappavitser. Det lever han tilsynelatende godt med.

Dert militære ledermiljøet har tre råd til unge som skal ta på seg sin første lederjobb:

  1. Vis en passe dose ydmykhet
    Du skal ikke snakke ned deg selv, men du må finn en god balanse mellom respekt for andres kompetanse og erfaring og det å stå støtt i den posisjonen du har fått.

  2. Bruk humor
    Humor er et fantastisk virkemiddel som kan skape masse energi i omgivelsene dine. Start i det små og prøv deg frem, og begynn gjerne med å spøke med deg selv.

  3. Du må huske å lede deg selv
    Mange ledere er ivrige etter å ta vare på alle sine ansatte.
    Husk å gjøre det samme for deg selv.
    Sett grenser for jobben og lag deg gode arbeidsvaner så du ikke er på jobb hele døgnet og sliter deg ut.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar